Wednesday, March 01, 2023

En man som heter Ove

 Utläst 230228: En man som heter Ove av Fredrik Backman

Det här är en jubileumsutgåva med författarens egna kommentarer och jag har fuskat och bara läst kommentarerna, eftersom jag redan läst boken, sett filmen och nyligen sett den amerikanska versionen A man called Otto. Romanen fyller tio år och hittar fortfarande nya läsare och den är väldigt speciell för att vara en debutroman! Jag minns att jag älskade den när den kom ut 2012 och jag tycker om allt Backman gör, även om jag blir lite besviken också ibland. Det är både en svaghet och en styrka att trassla in sig i snåriga resonemang. Här försöker Fredrik förklara varför boken blivit en sådan succé men han är själv förvånad och vet inte hur det gick till. 

Fredriks fru Neda måste vara en overkligt stabil klippa som samlar upp honom när han faller isär och alltid finns där, för Fredrik är inte lätt att leva med förstår man. I boken finns även kommentarer från olika personer som på något sätt har med Ove att göra, till exempel Rolf Lassgård som spelade Ove på film, Johan Rheborg som spelade Ove som pjäs och Tom Hanks som spelade Otto (den amerikanske Ove)! Det är väldigt intressant att få höra hur allt gått till; Fredrik fick nej när han bad om att få åka med förlaget på bokmässan i Göteborg (för de brukar inte ha med debutanter) men i stället åkte med bokhandelskedjan Bokia och gjorde succé med låna signeringsköer. 



En man som heter Ove - Fredrik Backman - Bok (9789137505053) | Bokus

4 comments:

Hanneles bokparadis said...

såg filmen

Ylva said...

Hannele. Jag tyckte att den amerikanska filmen var för lik den svenska så amerikanerna kunde lika väl se den svenska... Fast båda är bra.

Hanneles bokparadis said...

Ylva, amerikanare är inte vana att läsa texter... mycket dubbas.

Ylva said...

Hannele. Ja, det är sant. Fy, jag vill inte se Lassgård dubbad...