Thursday, March 02, 2023

Detaljerna

 Utläst 230301: Detaljerna av Ia Genberg

Genberg vann Augustpriset för denna fina roman 2022. Nu vill jag läsa flera böcker av henne för jag älskar sättet hon skriver på! Trots att sidorna är tätskrivna utan stycken på ett sätt som jag brukar tycka är jobbigt. Det blir aldrig svårläst, utan är ett sällsynt flyt genom hela romanen som är kort, bara 150 sidor, men otroligt detaljrik (exakt som titeln utlovar). Jag tycker mycket om bakåtblickar som vid millennieskiftet: 

"Under några egendomliga timmar", sa hon och såg ut över kanten, "kommer ni att befinna er på samma jord men i varsitt millennium." (sid.114-115)

Sådana här formuleringar är också fina: 

Varje morgon var ny för min pappa, han tog aldrig med sig humöret mellan dagarna. 
(sid. 143)

En kvinna är sjuk och ligger hemma i feber och tänker tillbaka på sitt liv. Fyra personer dyker upp. Johanna var hennes flickvän och så stabil att hon aldrig trodde att det skulle ta slut mellan dem. Niki var motsatsen; hon förstod redan när hon inledde en vänskap med henne att den var bräcklig. Alejandro var den stora stormiga kärleken och Brigitte var hennes mamma med det ömtåliga psyket. 



Detaljerna - Ia Genberg - Bok (9789127175549) | Bokus

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

rolig på sitt sätt på vissa ställen, mycket om skrivande, kände igen miljön på sommarkursen om skrivande.

Ylva said...

Jag undrar om du menar samma bok. Jag minns inget om sommarkursen.