Monday, March 27, 2023

2303?

 Utläst 2303?: En stund är vi vackra på jorden av Ocean Vuong

Idag ska jag på bokcirkel om denna roman och nu upptäckte jag att jag glömt att skriva om den. Det är kanske ett par veckor sedan jag läste ut den och jag har redan hunnit glömma en del, men jag tycker om den så jag får väl försöka skriva lite. Jag snor från Wikipedia... 

Vuong föddes 1988 i Saigon (numera Ho Chi Minh-staden i Vietnam) men är uppvuxen i USA. Hans morfar var en vit amerikansk marinsoldat och träffade hans mormor under Vietnamkriget. De gifte sig och fick tre barn. Morfadern åkte hem för att hälsa på sin familj och fick sedan inte återvända till Vietnam när kriget var slut. Vuongs mamma och systrar flydde då polisen trakasserade dem för att de var blandras. Familjen kom till ett flyktingläger i Filippinerna när Vuong var två år och till sist fick de asyl i USA. Släkten var dyslektisk och Vuong var den första som lärde sig läsa och var då elva år. Han debuterade som poet med Natthimmel med kulhål och det här är hans debutroman. 

Källa: Ocean Vuong – Wikipedia

Little Dog växer upp med sin mamma och mormor som arbetar på nagelsalong. Vietnamkriget fick dem att fly till USA, men det tar lång tid att läka gamla sår. Han skriver ett brev till mamman (som inte kan läsa) för att själv försöka förstå sitt liv. Det finns många hemligheter som han inte skulle våga berätta om, som till exempel att han är homosexuell. Han har en tuff uppväxt och jobbar hårt på en tobaksodling, men där träffar han Trevor som han dras till.



En stund är vi vackra på jorden - Ocean Vuong - Pocket | Bokus

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

tyckte om denna

Ylva said...

Hannele. Ja, den var speciell.