Tuesday, March 14, 2023

Det var vi

 Utläst 230313: Det var vi av Golnaz Hashemzadeh Bonde

Familjen flydde till Sverige från Iran när Golnaz var tre år. Hon var den första med invandrarbakgrund som valdes till kårordförande på Handelshögskolan 2004. Jag tyckte om hennes första bok Hon är inte jag som handlar om hennes eget liv och gillar även denna som är en roman. 

(Se min recension av debuten här: Ylvas läsdagbok: Search results for golnaz (ylvarosen.blogspot.com) )

Språket är vackert och flyter på så det blir lättläst och njutbart, ibland poetiskt. 

Ex: Är det möjligt att man förbrukar livet snabbare om man lever mycket? Folk har alltid sagt att jag skrattar för högt. Tänk om varje skratt, varje skratt som varit för högt, har tagit dagar från mitt liv. 
(Sid. 33) 

Nahid och Masood träffas samma dag som hon kommer in på universitetet. De tror att de är odödliga när de går med i frihetskampen. Men sedan märker de att det är på allvar och tvingas fly Iran. Trettio år senare bor Nahid i Sverige och är arg. Hon är döende i cancer och tycker att livet är orättvist. Hon blir arg på sjukhuspersonalen, på sjukdomen och på sin dotter. 



Det var vi - Ebok - Golnaz Hashemzadeh Bonde (9789146234012) | Bokus



2 comments:

Hanneles bokparadis said...

tror att för högt skratt förlänger livet 😅

Ylva said...

Hannele. Haha, ja! Låt oss skratta högt och länge!