Thursday, March 23, 2023

Den lille bog om dovendyrets filosofi

 Utläst 230323: Den lille bog om dovendyrets filosofi av Jennifer McCartney

Det här är en amerikansk bok som jag läst på danska så den blir översatt i flera led för mig, men det gör inget för det är så fruktansvärt roligt med danska ord! McCartney är författare och har även skrivit filosofiböcker om alpackan och uttern och skriver för magasin som Teen Vogue och Publisher Weekly. Särskilt mycket sanna fakta är det kanske inte i denna lilla bok, men den är underbar med tips om hur man ska vara lat och att det är positivt. Jag är redan bra på det, men min danska väninna tyckte att boken passar mig. Den har söta teckningar, olika test och kända citat som passar in på sengångare. 

Första delen handlar om dovendyrsutdannelse = sengångarutbildning. Doven betyder lat. Här får man lära sig SLAP af-metoden. S: sov länge, L: Lad din telefon blive hjemme, A: Afmeld dig räset (säg upp dig från uppfostran) P: Pyt, det haster ikke! (Glöm det, det är ingen brådska!) 

Ett till bra exempel: 

Dovendyrsfilosofien foreslår, at du stoler på dig selv og din krop. Det handler om at spise og drikke, hvad du vil, indtil du föler dig mät eller tilfreds. Giv din krop mad, når du er sulten. Spis. Fordöj, Og gentag, når du har lyst. Naturens mirakel! 
(Sid.62)


Få Den lille bog om dovendyrets filosofi af Jennifer Mccartney som Indbundet bog på dansk - 9788771919004 (saxo.com)

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

haha, verkar rolig

Ylva said...

Ja, den är söt och rolig! Jag vill läsa om uttern och alpackan också.