Thursday, April 30, 2009

Bomullsfåren i makaronifälten

Utläst 090430: Bomullsfåren i makaronifälten av Elisabet Larsson

Den här boken är helt obegriplig så jag har svårt att skriva om den. Språket är bra förutom att jag störs något förskräckligt av att personer ideligen nämns med hela namnet. Varför skriver man Klas Berglöv hela tiden? Det är vädligt sällan man över huvud taget använder efternamn. Jag har problem med folk som missbrukar förnamn också, sådana som ylvar mig, i tid och otid. Boken är tröttsam, jag förstår faktiskt inte vad den handlar om. Att jag köpte den var för att det var en rolig titel.

Klas har blivit av med jobbet efter något fiffel, vad han egentligen har gjort får man aldrig veta. Han fortsätter sitt liv som vanligt och låtsas som att han har semester inför sin pappa och de två kvinnor han träffar. Vad han har för slags förhållande till ensamstående mamman Bodil och frilansreportern Petra fattar man inte, älskarinnor kan det kanske kallas. Petra är en trasig personlighet som försvinner med jämna mellanrum. Bodil är mer stabil och verkar inte ha en aning om hans dubbelliv.

No comments: