Monday, April 27, 2009

De skamlösa

Utläst 090426: De skamlösa av Sisela Lindblom

Det är skönt med lättlästa böcker ibland, chicklit i pocket, som när man bara vill ligga på gräsmattan i solen. Den här boken anses visst också vara en satir om det "materialistiska, konkurrensinriktade och nervösa nuet" enligt DN och på baksidan står det: "I samband med att De skamlösa utkom våren 2007, startade den så kallade väskdebatten om dagens konsumtionskultur." Jag trodde mest det skulle handla om sex men det gör det inte så mycket. Huvudpersonerna får jag inte riktigt kläm på. Nathalie och Tito ska föreställa att vara både vänner och kollegor men särskilt vänskapliga är de inte mot varandra. En rätt kul liten bok, men med ett förbryllande slut.

Tito och Nathalie jobbar ihop på en tidningsredaktion och är mycket inriktade på mode och ytlighet. Nathalie har en idé om att producera porrfilmer med och för kvinnor. Hon träffar en man som introducerar henne för tjejer som säljer sig på nätet. Tito drömmer om det perfekta bröllopet och har en perfekt pojkvän att gifta sig med. Vissa kapitel är skrivna ur pojkvännen Eriks synvinkel och det visar sig att hans första flickvän Amanda fortfarande spökar i hans tankar.

2 comments:

anna said...

jag har precis läst ut den boken, men jag vet inte vad jag ska tycka om den egentligen, den var inte bra och inte dålig, men väldigt välskriven på ett sätt tycker jag. Men det är ändå något som stör mig när jag läser boken, som jag inte riktigt kan sätta fingret på!

Ylva said...

Jag håller med. Den är bra skriven men handlar ju inte alls om det man förväntar sig.