Tuesday, April 14, 2009

Passionen

Utläst 090411: Passionen i svensk litteratur

Det här är en av de böckerna jag valde när jag gick med i en bokklubb för att få en fin pläd med dalahästar på för många år sedan, och som inte har blivit läst förrän nu. Den kom ut 2002. Ämnet passion är trevligt, men jag hade förväntat mig mera upphetsande texter, fast då hade det kanske hetat erotik?

Jag gillar blandningen av författare. De texter jag läst innan var av Louise Boije af Gennäs, Jonas Gardell, Viktor Rydberg, August Strindberg, Gun-Britt Sundström och Hjalmar Söderberg. Texterna är av sjutton olika författare och alla är utdrag förutom Fröken Julie som jag inte riktigt förstår varför man tagit med i dess helhet. Fortfarande, liksom när jag läste den på svenskan på gymnasiet förstår jag heller aldrig när det där sexet äger rum.

No comments: