Wednesday, April 08, 2009

Alltid hos dig

Utläst 090409: Alltid hos dig av Maria Ernestam

Varför har jag inte läst Ernestam förut? Verkligen, undrar jag det. Jag har ju läst en massa lockande recensioner om alla hennes fyra böcker och de har snygga framsidor och spännande titlar. Det har nog bara inte blivit av, men nu ska här läsas ikapp. Jag blir så fängslad av öden som vävs ihop och tillbakablickar som berättar saker så att olika historier får sin förklaring i slutet av boken. Det här är mycket skickligt gjort och ger mig dessutom en inblick i Sveriges historia som jag inte hade en aning om. Språket är dessutom vackert, en njutning bara det.

Ingas man Mårten dör plötsligt i hjärtinfarkt och hon stänger in sorgen och känslorna i två år tills hon slutligen bryter ihop och väljer att lämna allt för att samla sig och tänka efter och det gör hon i sommarhuset på Marstrand. När hon städar i boden hittar hon en låda med gamla tidningsklipp och brev. Hon blir nyfiken och börjar forska i släktens förflutna. Hon får veta saker om sin farmor som har påverkat hennes eget liv utan att hon vetat om det.

2 comments:

Liz1e said...

lyckliga du som har henne kvar - caipirinha med döden och busters öron är oslagbara:)

Ylva said...

Ja, jag ser verkligen fram emot de andra böckerna.

Jag tyckte om Paulrud förresten.