Thursday, April 02, 2009

Bibliotekskatten Dewey

Utläst 090402: Bibliotekskatten Dewey - En småstadskatt som älskades av hela världen av Vicki Myron med Bret Witter

Det blir, närmast oundvikligen, fånigt om man skriver en hel bok om en katt. Att jag köpte den här boken beror naturligtvis på att den även handlar om ett bibliotek och jag jobbar på ett skolbibliotek. Boken är sentimental och alltför ofta ges katten mänskliga känslor och tankar. Vilket inte hindrar mig från att gråta på slutet när katten dör. Det är ju för sorgligt! Man måste säga att historien om Dewey är helt fantastisk och väldigt söt.

Dewey hittades en iskall vintermorgon i bokinkastet på ett bibliotek i den lilla staden Spencer, Iowa. Han var bara åtta veckor gammal, frusen och halvt ihjälsvulten. Bibliotekspersonalen, med Vicki i spetsen, beslutade sig för att ta hand om honom och låta honom bo på biblioteket. Han var en mycket speciell katt som fann sig i att människor ständigt klappade, kelade och pratade med honom. Besökare kom från hela världen för att träffa denne charmige kattpojke som levde hela sitt liv på biblioteket.

2 comments:

Liz1e said...

lustig liten bok!
själv är jag mer hund- än kattmänniska och fick verkligen kämpa när det skulle läsas T S Eliot's Old Possum's Book Of Practical Cats i skolan:D

Ylva said...

Liz1e. Då ska du inte läsa Dewey! Den är så kattig en bok bara kan bli. Rekommenderar i stället Marley och jag, fast jag inte läst den själv.