Wednesday, April 15, 2009

Människor helt utan betydelse

Utläst 090414: Människor helt utan betydelse av Johan Kling

Jag hade förväntat mig något mer efter de positiva recensioner jag läst. På bokens baksida står att läsa: "Människor helt utan betydelse är en vemodig berättelse ur Stockholms medievärld och ett mikroskopiskt utforskande av vad som rör sig i huvudet på en person under en dag." Detta stämmer förvisso, men personen man får följa är så mesig så att jag mest blir irriterad och inte alls känner för honom, så som jag skulle vilja. Jag behöver inte nödvändigtvis tycka om en huvudperson i en bok, men jag vill att han ska engagera mig på något sätt.

Sommaren i Stockholm 1998 är inte särskilt rolig för Magnus. Han går omkring och söker jobb som frilansande redaktör i film- och TV-branschen. Finns det förresten? Jag tycker att det låter som ett overkligt yrke att frilansa inom. Samtidigt väntar han på att hans flickvän ska ringa. Hon har varit ensam en vecka på landet och inte hört av sig fast han vet att hon kommit hem.

No comments: