Monday, May 18, 2009

Om jag kunde drömma

Utläst 090515: Om jag kunde drömma av Stephenie Meyer

Jag har blivit nyfiken på hysterin kring Twilightserien. Vad är det som får annars läsovilliga tonårstjejer att sluka fyra böcker på vardera minst fyrahundra sidor? Jag skulle nog också ha gillat det här på gymnasiet, men nu kan jag inte låta bli att reta mig på att det är så dåligt skrivet med mängder av upprepningar och platta beskrivningar. Antagligen är originalet bättre, men man kommer inte ifrån hur overkligt personerna pratar med varandra. Jag har lättare att svälja att en av huvudpersonerna är vampyr, och då brukar jag inte gilla fantasy och liknande. Det är en spännande historia, men på tok för lång och jag tror inte jag behöver läsa de andra delarna. Däremot tror jag att jag skulle tycka om filmen.

Bella flyttar till sin pappa i trista Forks från soliga Phoenix. Hon flyttar för att hon vet att hennes mamma vill kunna resa med sin nye man som är basebollspelare. Bella är beredd på att hennes nya liv ska bli tråkigt och till en början stämmer det, men sedan träffar hon Edward, en mystisk kille som är övernaturligt vacker. Bella märker snabbt att han är annorlunda och när det otroliga händer att han börjar prata med henne avslöjas hemligheten att han är en vampyr.

No comments: