Monday, April 30, 2012

Vinylprinsessan

Utläst 120430: Vinylprinsessan av Yvonne Prinz

På nätbutiken http://www.adlibris.com/se  har den här ungdomsboken målgruppen 12-15-åringar men det tycker jag är fel. Ofta är det tvärtom så att böcker som anses vara för äldre tonåringar känns för barnsliga för gymnasiet, men denna tycker jag bör kunna fungera från 13 år och uppåt. Alltså även för vuxna som har en chans att minnas när vinylskivor var det stora. Jag tycker boken är bra och skulle gilla den ännu mer om jag kände till artisterna som nämns, för det är många som var långt före min tid. Att huvudpersonen driver en blogg känns kul och jag känner igen mig i jakten på något att skriva om.

Allie är en sextonårig musiknörd i San Fransisco, och inte musik hur som helst utan på vinyl ska det vara. Hon är perfekt som extrajobbare på Bob & Bob´s records, en liten skivbutik av den utdöende sorten. Hennes mamma koncentrerar sig mest på sin avhandling, pappan har gift om sig och ska ha barn med sin nya unga fru, bästa kompisen Kit har fullt upp med sina egna killproblem och Allie känner sig ganska ensam med sitt insnöade LP-liv. Hon bestämmer sig för att starta en blogg som ska heta Vinylprinsessan och ge ut ett fanzine med samma namn för att få kontakt med likasinnade.

3 comments:

Hanneles bokparadis said...

det där med ålder kan inte vara lätt

Issa said...

Hej. jag har lagt en utmaning till dig på min blogg.

Ylva said...

Hannele. Nej, ofta är omslaget barnsligt och då lånar inte gymnasisterna.

Issa. Jag ska svara på min andra blogg Yfronten, passar bättre där.