Wednesday, April 18, 2012

Nattönskningen

Utläst 120418: Nattönskningen av Anne B. Ragde

Nej, nej, nej! Varför gör hon så här?! Ragde har skrivit den fina trilogin som börjar med Berlinerpopplarna, om gården Neshov, och Arseniktornet som också är väldigt bra. Och så detta, en bok som är snuskig och ledsam och inte ens rolig, som nyligen lästa Nynnes dagbok. Jag blir jättebesviken trots varningar på flera bokbloggar, för jag trodde inte att det kunde vara illa. Hon kan ju skriva och jag tänkte att det skulle vara kul att läsa om en musikjournalist i Trondheim men den handlar mest om en sexgalen kvinna som är rädd för kärlek.

Ingunn är 39 år, men har inget problem med att ragga upp vare sig yngre eller äldre män. Det brukar alltid vara hon som gör slut för att slippa riskera att någon tröttnar på henne. Hon trivs med att leva ensam och kunna spela hög musik hemma. Plötsligt vaknar hon mitt i natten och känner sig osund och bestämmer sig för att köpa ett par gåstavar. När hon provar dem första gången träffar hon på en man och hans dotter som just har fått en hund. Detta möte berör dem alla mer än de kunnat ana.

2 comments:

tant Hanneles bokparadis said...

Boken är så ytlig och ointressant, bra sex har jag inget emot men orkade inte hålla koll på alla... som hon gör slut med.

Ylva said...

Nattönskningen. Nej, precis så. Hon kändes så genuint otrevlig så jag fattar inte ens varför nån blev kär i henne.