Monday, April 09, 2012

Anna och Mats bor inte här längre

Utläst 120408: Anna och Mats bor inte här längre av Helena von Zweigbergk

Jag tyckte om Ur vulkanens mun och även denna uppföljare trots att de är ångestdrypande så det kryper i mig när jag läser. Zweigbergk är oerhört skicklig på att förmedla känslor och jag undrar hur snacket går hemma eftersom hon är gift med relationsexperten Bengt Ohlsson. Skaver de på varandra eller har de ett problemfritt äktenskap? Troligen har de det som de flesta, lite upp och ned, men så bra som båda är på just det här med att diskutera relationer måste de prata mycket om det. Jag pratar inte mycket känslor med min man, han har svårt för det, och behöver jag älta gör jag det med vänner på gott och ont. Jag hörde Zweigbergk berätta om sin bok på den litterära båtsalongen jag nyligen var med på och hon sa att hon, liksom Majgull Axelsson som också var med på resan, ibland ber om ursäkt när någon säger att de läst en av hennes böcker eftersom de är så svarta.

Det här är fortsättningen på Ur vulkanens mun där Anna och Mats försökte lappa ihop sitt krisande äktenskap genom en bedrövlig semester med familjen på Sicilien. Nu har de givit upp och ligger i skilsmässa och den här boken beskriver det första halvåret isär. Sonen Sebbe är fjorton och dottern Molly tio och Anna och Mats vill såklart att de ska trivas i sina nya varannanveckas hem. Det är svårt för Anna att få pengarna att räcka till och hos Mats går det inte helt smärtfritt trots att han snabbt träffat en ny kvinna, Johanna som är arton år yngre. Hur ska han berätta för barnen, för Anna, för sina föräldrar?

2 comments:

Pia said...

En riktigt bra bok som känns väldigt verklighetstrogen. Jag blev helt klart berörd av boken när jag läst den.

Ylva said...

Pia. Ja, hon är bra på att beröra och skriva om vardag utan att det blir tråkigt.