Tuesday, April 02, 2024

Tritonus

 Utläst 240331: Tritonus av Kjell Westö

Nu blev jag besviken! Jag brukar tycka om Westö, hans finlandssvenska och detaljerade berättande men den här romanen berör mig inte. Huvudpersonen känns osympatisk och dirigentlivet intresserar mig inte. Boken blir för lång och det händer inte särskilt mycket. Tråkigt, för jag tycker fortfarande att han skriver bra och ofta tycker jag om långsamma romaner men det här var inget för mig. Vi har läst den i min bokcirkel och det ska bli intressant att se vad de andra tycker. Nyligen läste jag Åren som är en brevsamling, av bröderna Kjell och Mårten Westö, och trots att jag helst läser romaner föll den mig mer i smaken än Tritonus.  

Thomas Brander är en känd dirigent som bygger sig en överdrivet stor villa i skärgården. Han tänker sig att han ska ha Casa Tritonus som en plats där han kan slappna av och vila upp sig mellan de krävande arbetsresorna över världen, men det är svårt att koppla bort dåliga recensioner och trassligt kärleksliv. Den nyfikna grannen Reidar Lindell blir också ett problem då Brander känner att han inte får vara ifred, men till slut blir de vänner och Lindell hjälper honom att få kontakt med Ravaisborna. 



Tritonus - Kjell Westö - Pocket | Bokus

No comments: