Friday, April 05, 2024

Gruppen

 Utläst 240404: Gruppen av Sigge Eklund

Jag brukar lyssna på podden Alex och Sigge som författaren har ihop med Alex Schulman. De har hållit på länge och är proffsiga och även som författare är de duktiga. Jag tycker om Sigges korta meningar och snabba språk, det är ett driv i texten som gör att jag bara vill läsa en sida till och en sida till. Ibland blir det för mycket beskrivningar av kläder och utseende men eftersom boken handlar om snygg yta får jag acceptera det. Det är spännande med många oförutsedda händelser och jag är nyfiken hela vägen. 

Hanna har åkt till Madrid för att jobba som praktikant på Pradomuseet. När hon kommer dit känner hon ingen men hon får syn på en grupp unga vackra människor och närmar sig dem. När hon hör att även de är svenskar kan hon inte förstå vilken tur hon haft. Hon börjar hänga med dem och beundrar Leah, Tom och Samuel. Särskilt Samuel som hon blir mer och mer fascinerad av. Som praktikant har hon inte särskilt mycket pengar men hon låtsas för att få vara med i gruppen. Hon syltar in sig mer och mer i ohållbara lögner och går mot en katastrof.



Gruppen - Sigge Eklund - Bok (9789100803100) | Bokus

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

har inte läst något av Sigge, än, Schulmans böcker tycker jag om.

Ylva said...

Schulman är fantastisk, tycker jag!