Thursday, April 04, 2024

Olyckliga i paradiset

 Utläst 240403: Olyckliga i paradiset av Christian Rück

Varför mår vi dåligt när allt är så bra? är undertiteln på denna lilla bok och det frågar jag mig själv ofta. Jag får dåligt samvete när jag klagar fast jag inte har några större problem. Det gör också att jag mår ännu sämre när jag tänker på andra som verkligen har det jobbigt. Samtidigt försöker jag förklara för mig själv att man får må dåligt och att man bara ska jämföra med sig själv, man kan aldrig veta hur det är i andra människors huvuden. Denna bok är intressant för mig eftersom den handlar just om varför många mår dåligt utan egentlig anledning och att man ska söka hjälp om man behöver men att medicin ju inte hjälper om man inte är sjuk. 

Över en miljon svenskar tar antidepressiva och hälften av alla sjukskrivningar beror på psykiska problem. Samtidigt har vi de senaste hundra åren fått ökad livslängd, mer frihet samt ökad jämställdhet och välfärd. Christian Rück är psykiater och forskare och skriver om en av våra viktigaste frågor; den psykiska ohälsan och vad den beror på. Kommer ökningen av diagnoser sig av ensamheten, skärmarna, att allt går fortare, eller av att vi flyttat gränsen mellan friskt och sjukt? Är det stressen som ökat och hur uppstod den, för Sverige unika, diagnosen utmattningssyndrom?


Olyckliga i paradiset : varför mår vi dåligt när allt är så bra? - Christian Rück - Pocket | Bokus


2 comments:

Hanneles bokparadis said...

intressant

Ylva said...

Den är bra och lätt att förstå.