Wednesday, April 03, 2024

I en sal på lasarettet

 Utläst 240402: I en sal på lasarettet av Björn Wiman

Jag läser inte så ofta fakta utan helst skönlitteratur men var nyfiken på denna eftersom den till stor del handlar om sanatoriet Tjärnan utanför Hedemora som jag kommer ifrån. Boken är intressant men för tjock och det har tagit mig lång tid att läsa den för den är så faktaspäckad så jag har brutit av med flera andra böcker emellanåt. Wiman är journalist och det passar bättre för mig att läsa kortare artiklar, men om man är intresserad av tuberkulos och folkhemmet ska man absolut läsa den. 

Två dagar innan hon ska fylla sju i februari blir en flicka inskriven för tbc på Norrtulls sjukhus i Stockholm. Flickan Alice skickas efter fyra månader till barnsanatoriet Tjärnan i Dalarna och blir kvar där till december. Alice kommer att bli mamma till författaren och här skriver han hennes historia. När han frågar henne minns hon inte mycket alls av den långa sjukhusvistelsen så han får gräva i sjukhusjournaler och intervjua andra som har bott på sanatoriet. 



I en sal på lasarettet : en berättelse om min mamma, tuberkulosen och folkhemmet - Björn Wiman - Bok (9789113116396) | Bokus

No comments: