Tuesday, February 20, 2024

Restaurang Hemlängtan

 Utläst 240219: Restaurang Hemlängtan av Anne Tyler

Denna bok tog jag på Jonas second hand där böckerna är gratis och hade inte lagt märke till den om det inte vore för att jag känner igen författaren. Jag läste Tyler på 1990-talet men minns inte om jag läst denna som kom ut 1982. Det är en gripande berättelse om en trasig familj i USA, med huvudpersonen Pearl som föddes i slutet av 1800-talet och hennes barn. Jag gillar fortfarande Tyler och vill gärna läsa mer av henne. 

Pearl Tull är gammal och döende och ser tillbaka på sitt liv. Hon har alltid följt med sin man Beck som var handelsresande och på vägen tappat bort släkt och vänner. De har ändå levt ett bra liv med sina tre barn; sönerna Cody och Ezra och dottern Jenny. Eller det var vad Pearl  trodde tills Beck plötsligt en dag bara gick sin väg utan att komma tillbaka. Hon ville inte tala om det för barnen så hon sa bara att han var iväg och jobbade. Detta skadade såklart barnen som brottas med olika problem senare i livet. Cody växer upp och går i sin fars fotspår och strävar efter pengar och makt, Ezra tar över en restaurang och döper den till Hemlängtan men varje gång han bjuder dit familjen på middag slutar det i katastrof, Jenny blir barnläkare.



2 comments:

Hanneles bokparadis said...

blir nyfiken

Ylva said...

Hannele. En duktig författare.