Wednesday, February 21, 2024

Onsdag kväll strax före sju

 Utläst 240220: Onsdag kväll strax före sju av Mats Berggren

Jag har läst ett par andra böcker av Berggren men det var 2013 ser jag här nu i läsdagboken. Författaren är född 1957 och kommer från Södertälje där han jobbade på Scania innan han blev författare på heltid. Jag tycker att han är duktig på att skriva på ett ungdomligt språk för det mesta, men jag reagerade på när en ung person sa "hygglig" för det har jag inte hört någon säga på länge. Han är ofta ute och pratar med ungdomar, gör författarbesök och har workshops och minns själv hur det var att vara ung. Information om författaren finns här: 
Mats Berggren – Ungdomsförfattare
I denna ungdomsbok känns det ibland som att det blir lite väl politiskt korrekt med mörkhyade ungdomar, muslimer och en deprimerad mamma men det är spännande och välskrivet och viktigt att ungdomar från olika kulturer kan känna igen sig. 

Daniel, Ville och Abdi är gamla kompisar som är småkriminella och rånar folk. Men Abdi har upptäckt musiken, skriver egna raptexter och vill inte vara med längre. Rakel och Jamila är bästa vänner som pluggar mycket för att komma in på ett bra gymnasium men det är inte säkert att Jamila får för sin stränga pappa. Nalin är kär i Ville och märker att han känner samma sak men det är svårt att få vara ensam med honom. Mitt i förortsungarnas vardag sker en katastrof. 





2 comments:

Hanneles bokparadis said...

har missat Mats Berggren

Ylva said...

Hannele. Det kanske kan vara intressant för dig att läsa ungdomsböcker. Det är i Stockholm men finns ju liknande förorter i Göteborg.