Friday, February 02, 2024

Det sista av sommaren

 Utläst 240202: Det sista av sommaren av Tamara Bach

Det här är en fin ungdomsroman av en tysk författare men jag tror tyvärr att den är lite för otidsenlig för dagens ungdomar eftersom den är från 2012, tiden före smarttelefoner. För mig är det roligt att läsa om en tid då inte alla var uppkopplade. Jag är ungefär lika gammal som Bach, som är född 1976, men det är lite annorlunda i Tyskland som hon kommer ifrån och det är kul att läsa något annat än det nordiska och anglosaxiska som jag brukar. 

Louise är 17 år och har sommarlov. Hennes planer är att söka jobb, passa mormors hund, ta körlektioner och att vara ledig. Men så träffar hon på Jana som är 13 och jobbig. Hon förföljer Louise och till slut låter Louise henne göra det. De upptäcker att de båda har problem hemma och kan söka tröst hos varandra. Det är inte meningen att rymma i en stulen bilen, det liksom bara händer...




2 comments:

Hanneles bokparadis said...

verkar vara en läsvärd bok, intressant med skillnader

Ylva said...

Ja, det är kul att läsa böcker från olika länder. Till exempel fick jag lära mig att första året man har körkort i Tyskland får man inte köra ensam utan måste ha med någon annan som har körkort!