Monday, February 05, 2024

Min smala lycka

 Utläst 240204: Min smala lycka av Jane Green

Oj, denna roman har inte åldrats väl! Jag minns att jag gillade Green på 90-talet och läser gärna lättsmält litteratur men denna är lite väl ytlig... Det känns som om den vill handla om att man inte ska bry sig om utseende men så gör romanfigurerna det ändå. Författaren är född 1968 i England men bor nu i USA. Hon är utgiven på 25 språk och har sålt mer än tio miljoner böcker. Först var hon journalist och hon har en radioshow på BBC. Hon bor i Connecticut med sin man och deras fem barn. Printz (printzpublishing.se) En sak som är roligt med boken är att internet var nytt och att nätdejta ansågs lite suspekt, och för mig som skulle bli journalist ett tag är det intressant med den världen, trots att den också förändrats helt. 

Jemima Jones önskar att hon vore smal men kan inte låta bli att unna sig godsaker hela tiden. Hon blir retad av omgivningen, men tröstar sig med att äta ännu mer. Hon drömmer om sin kollega Ben som är så vacker att alla kvinnor vänder sig om efter honom. Förutom hennes kollega Geraldine som är smal och snygg, så det är större chans att Ben ska bli intresserad av henne, men hon vill ha rika män med fina jobb. Till slut tar Jemima tag i sitt liv, börjar träna hysteriskt och gå på diet och då trillar kilona av henne. Men är det det enda som behövs för att bli lycklig?

Denna bok är utrensad från de flesta bibliotek och bokhandlar men jag plockade den på Jonas secondhand, en butik där böckerna är gratis. 



2 comments:

Hanneles bokparadis said...

haha, ibland har äldre böcker tidsmarkörer, eller så har man åldrats själv. Jag tycker bra barnboksförfattare är duktiga, även de som skriver ungdomsböcker.

Ylva said...

Ja, vissa saker funkar inte så bra nu för tiden. Det är kul att läsa ungdomsböcker och det finns många fina barnböcker så det måste vara mysigt för dig och barnbarnen.