Friday, April 21, 2023

Hittebarnet

 Utläst 230421: Hittebarnet av Stacey Halls

Den här boken läser vi i min bokcirkel och tur är det för annars kanske jag inte skulle ha hittat (!) den. Det är en spännande historisk roman och Foundlinghemmet har funnits på riktigt. Inte vet jag riktigt hur de pratade på 1700-talet men jag tycker om språket i boken. Det är lättläst men hela tiden intressant att få veta hur det ska gå, men hittebarn känns lite fel då flickan inte blir upphittad så som man tänker sig på gatan eller ensam någon annanstans. Det finns alltid någon som tar hand om henne. 

Bess bor i London år 1754. Hon föder ett barn utan att vara gift och väljer att lämna flickan på Foundlinghemmet för småbarn. Hon arbetar hårt med att hjälpa sin pappa sälja räkor och efter sex år har hon sparat så pass mycket pengar att hon tror det ska räcka för att kunna hämta hem flickan, men när hon kommer till hemmet får hon veta att bebisen hämtats dagen efter att hon blev lämnad och det mystiska är att det påstås att det var hon själv som gjorde det. Hon börjar nysta i vart dottern kan ha tagit vägen. 



Hittebarnet - Stacey Halls - Bok (9789178355594) | Bokus

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

blir lite nyfiken

Ylva said...

Hannele. Jag tror att du skulle gilla denna med Londonmiljön.