Friday, April 28, 2023

Andra kvinnors liv

 Utläst 230427: Andra kvinnors liv av Jojo Moyes

Nu blev jag besviken för jag brukar gilla Moyes men tycker att denna roman är fånig... Den är lättläst med bra flyt, men jag tycker inte att historien är tillräckligt intressant för att gripas av den. Den tar sig och blir bättre som tur är, men det är ändå dumt att ha ett par borttappade skor som huvudhandling. Jag kanske är för okvinnlig för att svepas med för jag tycker så illa om att man ska dömas efter utseende. Det blir för ytligt när saker hänger på vad man har för kläder och jag är så glad att jag har ett jobb utan dresscode, som bibliotekarie får man se ut nästan hur som helst. Jag var rädd att det skulle blandas in magi (för det tycker jag inte alls om) när skorna innebar makt, men som tur var kom det en naturlig förklaring. 

Nisha blir plötsligt utkastad från hotellrummet där hon och maken bor när de är i London. De är amerikaner men reser mycket med hans jobb. Det blir mycket värre än så, hon märker att han spärrat alla hennes kort och handlingar så att hon inte kan få ut några pengar. Hon har ingenstans att ta vägen. Dessutom förväxlas hennes väska på gymmet och där i låg hennes unika Loubotinskor. Kvinnan som råkat ta hennes väska testar skorna en dag och blir helt annorlunda behandlad på jobbet, trots att hon inte kan gå i dem. Nishas man kräver att hon ska lämna tillbaka skorna eftersom han köpt dem åt henne så hon börjar desperat att leta efter Sam, som råkat få med sig dem. 



Andra kvinnors liv - Jojo Moyes - Bok (9789177716365) | Bokus

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

Moyes böcker är så tjocka...

Ylva said...

Hannele. Den här var inte så tjock, eller kändes i alla fall inte det.