Wednesday, June 29, 2022

Om du lämnar mig här

 Utläst 220628: Om du lämnar mig här av David Levithan och Jennifer Niven

Levithan och Niven har skrivit flera mycket bra ungdomsböcker men det här är första gången de skriver tillsammans. Jag vet inte hur de har gjort, om de delat upp kapitlen eller samarbetat hela tiden, men det spelar ingen roll för det är väldigt välgjort. Den enda invändningen är möjligen att det är lite FÖR välskrivet. Ungdomar brukar inte uttrycka sig så vuxet, men det finns ju lillgamla ungdomar. 

Det finns så mycket bra engelskspråkiga young adultromaner och är så synd att man inte satsar mer på det i Sverige! Jag får vara glad för det som översätts för jag orkar inte läsa på engelska och vill att det ska finnas böcker på svenska för ungdomar. Det här är en fin och sorglig roman om ett par tonårssyskon som har det tufft hemma. Kanske kan det vara en tröst för ungdomar som har det svårt. 

En dag när Ezra vaknar är hans storasyster Bea försvunnen. Ezra är ensam kvar med sin våldsamme styvfar och mamman som håller med honom. Ezra hittar en lapp med en hemlig mejladress som ingen annan får se och på så sätt kan han ha kontakt med Bea. De mejlar varandra, men han får inte tala om för någon att han hört ifrån henne. Situationen blir ännu svårare för honom när han inte kan berätta för Beas pojkvän eller sin pojkvän Terrence. Vad föräldrarna tänker struntar han i, de har aldrig brytt sig om syskonen ändå. 


Om du lämnar mig här - David Levithan, Jennifer Niven - Häftad (9789178133383) | Bokus

No comments: