Tuesday, June 07, 2022

En gång om året

 Utläst 220606: En gång om året av Peppe Öhman

Peppe är svensktalande från Finland, med en svensk man, och bor nu i USA med sin familj. Hon är journalist, författare och poddare. Peppe hade en av de första bloggarna jag började följa. Jag minns inte hur jag hittade den men tyckte att det var kul att läsa Livet och Helsingfors. Sedan fick hon barn och flyttade till L.A. och jag har inte riktigt längre koll på henne, men tycker att det är kul att hon skriver romaner. Jag tyckte om hennes debutroman Vackra människor även fast den ibland kändes lite långsam. I den nya romanen går däremot saker fort och den fastnade i huvudet så jag måste få veta hur det skulle gå. Liksom i den första boken är det väldigt mycket toalettbesök och huvudpersonen äter overkligt mycket pasta och det förstår jag inte riktigt poängen med, men annars är det intressanta personer man får följa. Jag blev lite besviken på slutet, för jag hade förväntat mig något annat, men det är ändå snyggt ihopknutet. 


Karolina har allt; en bra karriär som journalist, ett fint hem, Christian som är en trevlig man och hans två barn. Det enda som saknas är en egen bebis och hon märker att han slingrar sig varje gång hon tar upp frågan. Hon älskar flickorna Alva och Amelia som om de vore hennes egna men närmar sig 40 och vill ha det där barnet han pratade om när de träffades. För så sa han när de möttes för första gången på ett bröllop: Du och jag skulle få fina barn ihop. Det är också en sak till som skaver, sexlivet är inte särskilt spännande. Karolina är inte en sådan som är otrogen men när hon träffar Adam är han alltför lockande för att låta bli. Hon tänker att om de bara träffas och har sex en gång om året så kan hon klara av sitt vanliga liv med familjen sedan. Det visar sig såklart bli ohållbart. 



En gång om året - Peppe Öhman - Bok (9789113117492) | Bokus



2 comments:

Hanneles bokparadis said...

lite kul titel, eller desperat

Ylva said...

Ganska desperat bok.