Monday, June 20, 2022

Hennes söner

 Utläst 220619: Hennes söner av Sogand Sasanpour

Nu blev jag besviken för jag trodde att denna roman skulle handla mer om kvarteret Linjalen på Södermalm i Stockholm, men den handlar mest om ett par udda bröder. Jag hörde författaren diskutera sin bok på bokmässan och då lät den intressant. Sasanpour är född i Iran och uppväxt i Borås. Hon bor i Stockholm och har bott nära Linjalen som hon blev nyfiken på då det är ett fattigt område mitt på rika Södermalm. Hon arbetar som försvarsadvokat och detta är hennes debutroman. 


Kim och Frank är ett par tonårsbröder som bor med sina föräldrar i kvarteret Linjalen på Södermalm i Stockholm. De är annorlunda och storebror Frank får ta hand om Kim som alltid hamnar i trubbel. Kim är genomsnäll, tycker om att rita och gör aldrig något väsen av sig. Antingen är han osynlig för andra eller också retar de sig på honom och slår honom. Deras mamma Darija vantrivs med sitt liv men kan inte lämna sin tråkige man och pojkarna. Kim är ett lätt offer och luras att ta droger, han tycker om ruset från "magisk röka" och får order att snatta för att få tag i droger. 



Hennes söner - Sogand Sasanpour - Bok (9789189051584) | Bokus

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

intressant tips, igen

Ylva said...

Hannele. Fast jag tyckte inte om den.