Monday, October 29, 2012

Jag ska bara fixa en grej i köket

Utläst 121028: Jag ska bara fixa en grej i köket av Moa Herngren

Jag har inte läst Herngren förut, men nu vill jag ha mer för det här är väldigt bra! Man kan tro att det blir tråkigt med vanlig vardag, men hon beskriver personer och händelser så exakt och välformulerat så jag tycker aldrig det blir trist. Jag vill veta hur det ska gå och om det kan finnas någon lösning på allt som verkar hopplöst. På slutet händer det lite väl mycket på en gång och jag är rädd att det ska spåra ur helt, men som tur är ordnar det till sig och blir aldrig orealistiskt. Verkligheten kan vara precis så här överrumplande med många problem på en gång.

Ingrid är ensamstående mamma till Juni, en sjuåring som är hennes allt. Hon har nyss fått jobb som föreståndare för det dagis där hon tidigare varit "en av de andra" och hon blir snabbt utfryst. För att trösta sig dricker hon vin, mer och mer. Hon är rädd för att bli som sin alkoholiserade mamma men ser att det är dit hon är på väg. Hon är även rädd för att Junis pappa ska kräva mera tid med sin dotter än varannan helg som det är nu.

No comments: