Monday, October 22, 2012

Boken om Joe

Utläst 121020: Boken om Joe av Jonathan Tropper

Jag tycker så mycket om Troppers sätt att skriva, han behandlar sorgliga saker på ett komiskt sätt. När man försöker förklara vad hans böcker handlar om låter det inte alls särskilt roligt, men det är det. Tycker som sagt jag i alla fall. Mina föräldrar är inte alls frälsta fast jag lånade ut Sju jävligt långa dagar till dem och rekommenderade varmt, men de som delar min humor har en härlig lässtund framför sig.

Joe Goffman har blivit känd genom sin debutbok Bush Falls, som blivit filmad med Leonardo DiCaprio i huvudrollen. Boken är en självbiografisk roman om hans uppväxt i den lilla staden Bush Falls, som han inte återvänt till på sjutton år och inte har tänkt att göra heller. Men så hamnar hans pappa i koma och han känner sig tvungen att åka hem. Invånarna i staden ser inte med blida ögon på boken, trots att den är i romanform. Allt för många känner igen sig i bokens personer och vill hämnas på Joe för att han förtalat dem.

No comments: