Friday, October 12, 2012

Fvonk

Utläst 121009: Fvonk av Erlend Loe

Jag blev lite besviken på den senaste vuxenboken jag läste av Loe; Stilla dagar i Mixing Part, men nu känns det som att han är tillbaka igen i högform. När jag hörde honom på bokmässan diskuterade han med Mikael Niemi om hur finsk humor, och särskilt Paasilinna, inspirerar andra nordiska författare, men jag tror att Loe själv är minst lika inspirerande. Jag vet ingen annan som skriver så knäppa böcker. Nu undrar jag vad Jens Stoltenberg tycker om den här boken, hoppas bra!

Fvonk har haft en tuff tid efter att det uppdagats att Gång- och Motionsförbundet fuskade med antalet medlemmar och tvingades lägga ned. Egentligen borde han söka jobb, men han kommer sig inte för utan går mest hemma och ältar den okultur han råkat ut för. Agnes har lämnat honom och han är mycket ensam och skulle behöva en vän.

Jens behöver också en vän och dessutom behöver han vila. Han borde sjukskriva sig men det kommer att skada partiet så han har inte tid till det. Han hyr ett rum hos Fvonk. Till en början är han maskerad med ett lösskägg, men Fvonk listar ut vem hyresgästen är. De blandar blod och blir vänner, eller vad man nu ska kalla det.

No comments: