Monday, March 17, 2008

Känns det fint...

Utläst 080315: Känns det fint att finnas en dag till? av Lena Sundström

Jag blev lite förvånad när jag tyckte att Lenas förra bok Saker jag inte förstår och personer jag inte gillar var så väldigt rolig eftersom den handlar om politik som jag tycker är halvkul. Mamma hade läst den och sa att jag nog inte skulle tycka om den eftersom jag inte är intresserad av det den handlar om. Men den är som sagt riktigt, riktigt skojig! Det är för att själva Lena är rolig såklart. Hon skriver humoristiskt om de mest tråkiga saker. En van journalist från olika tidningar kan konsten att skriva lättfattligt och medryckande. Så, den här boken är skriven på samma sätt och alltså underhållande.

Lena skriver krönikeaktigt om saker som händer henne och andra. Hon åker till Kuba. Hon berättar att hon inte alls är någon djurplågare och hur det egentligen var med den där guldfisken. Hon ondgör sig över hur sällan sopbilen kommer till sommarstället. Hon skriver om grannar, kompisar, bilister, mobilabonnemangskunder. Allt på samma drastiska sätt. Roligt!

No comments: