Sunday, March 30, 2008

Bortom mammas gata

Utläst 080328: Bortom mammas gata av Alexandra Pascalidou

Jag blev helfascinerad av Alexandra när jag såg henne på bokmässan. Tyvärr hade hon bara ett miniseminarium på tjugo minuter och hon hade kunnat prata hur länge som helst om sin nya bok Taxi. Hon berättade att hon alltid är nyfiken på människor och att det brukar sluta med att hon frågar ut dem som intervjuar henne. När jag köpte en signerad bok hann hon fråga mig vad jag jobbade med. Hon är nästan självlysande av charm och verkar så genuint god. Dessutom är hon ju galet vacker och det känns så konstigt att höra att hon har mobbats för att vara svartskalle. Hon är ju europeisk med grekiskt och rumänskt ursprung och är inte vad jag skulle kalla svartskalle, om jag nu skulle säga så fula saker.

Bortom mammas gata är Alexandras första bok. Den handlar om hennes uppväxt i Rinkeby, hur roligt hon faktiskt hade trots att förorten fått ett sådant negativt rykte. Andra halvan av boken handlar om hur hon blev av med jobbet på TV-programmet Mosaik, nazistförföljelserna och efterföljande rättegångar. Alexandra är oerhört stark och jag förstår inte hur man kan göra annat än beundra henne.

No comments: