Thursday, January 18, 2024

Svartjobbsfabriken

 Utläst 240117: Svartjobbsfabriken av Johan Fyrk

Jag brukar inte läsa faktaböcker men blev nyfiken på denna eftersom jag bodde granne i ett radhus i Hedemora med Johan när vi var små. Han hade en rolig bilbana som jag och hans storasyster körde så att det luktade bränt... Fyrk har jobbat på Expressen, Aftonbladet och DN. Han är en duktig grävjournalist och har blivit nominerad till Guldspaden två gånger. Johan Fyrk | Journalisten Han har även varit reporter på Byggnadsarbetaren och skrivit reportageserien Svartjobbsfabriken som blivit bearbetad till denna bok. Det här är en intressant insyn i byggbranchen i Sverige och jag förstår inte hur det kan finnas så mycket svartjobb här, i ett land där allt ska dokumenteras. Tydligen finns det strängare regler i andra länder så vi borde se och lära av dem. 

Johan Fyrk har grävt i en härva av ID-kapningar, bluffbolag och droghandel med kopplingar till Östeuropa. Nätverket har anlitats av flera stora byggbolag och det har upptäckts svartjobb på jätteprojekt som Karolinska sjukhuset i Stockholm. Hemlösa och alkoholister, ofta från Lettland, har utnyttjats för att tvätta pengar och kontanter kan delas ut till svartarbetarna. En byggarbetsplats kan ha några fastanställda som får lön den första månaden och när sedan lönen uteblir säger de upp sig och svartarbetare kan plockas in. 



Svartjobbsfabriken - Johan Fyrk - Häftad (9789189155008) | Bokus

3 comments:

Hanneles bokparadis said...

bra att såna böcker skrivs

Ylva said...

Hannele. Ja, det är viktigt. Nu har jag lånat ut boken till en bygglärare.

Hanneles bokparadis said...

ungdomar utnyttjas