Monday, January 15, 2024

En fransk curry

 Utläst 240113: En fransk curry, 100 steg från Bombay till Paris, av Richard C. Morais

Jag har sett filmen som kom 2014 och tyckte mycket om den. Boken kom ut 2011, och 2015 översatt till svenska, och nu har jag köpt den i pocket. Inte för att jag är intresserad av matlagning och jag blir inte frestad av alla maträtter men det är ändå kul att läsa om restauranglivet. Det är ett spännande öde med huvudpersonen Hassan och en fantastisk debutroman! Marais är född i Portugal med en amerikansk mamma och en kanadensisk pappa och har vuxit upp i Schweiz så han vet mycket om olika kulturer och det utnyttjar han i boken. 

Hassan Haji var ett av sex syskon i familjen ovanpå farfars restaurang i West Bombay som senare blev Mumbai. Hans öde var kanske förutbestämt för hans första minne var doften av machli ka salan,en fiskgryta med curry. Familjen flyttade till London och därefter till Frankrike men hela tiden följde intresset för matlagning med Hassan. I Lumière i Frankrike blev de genast osams med madame Mallory, kvinnan som hade en restaurang på andra sidan gatan, och det tog tid att vinna över henne på deras sida, men pappa Haji var envis och tänkte inte låta sig stoppas när hon ville få deras restaurang nedlagd.  


En fransk curry : 100 steg från Bombay till Paris - Richard C Morais - Pocket | Bokus

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

sett filmen, mysigt

Ylva said...

Visst är filmen fin! Jag rekommenderar boken också. Även om man inte gillar indisk mat.