Saturday, January 06, 2024

Hvis vi ikke taler om det

 Utläst 240105: Hvis vi ikke taler om det av Leonora Christina Skov

Det här är fortsättningen på den självbiografiska romanen Den, der lever stille, som handlar om Skovs uppväxt och kampen med att "springe ud" som de säger på danska när vi säger komma ut som homosexuell. Jag tyckte att den första boken var bra men i denna blir det tyvärr mycket upprepning, även om den ska handla om hur hon lyckades att bli författare. Det är intressant att läsa om hennes skrivande men återblickarna blir för många för mig som läste den första boken nyligen. Hon skriver till och med själv på ett ställe att hon jobbar med att det ska bli begripligt för nya läsare men inte tjatigt för gamla och det är där jag inte tycker att hon lyckas riktigt. Boken på 362 sidor och på danska blir för tjock för mig. Ändå är det kul att läsa om hennes liv i Köpenhamn och stadsdelen Frederiksberg, där jag brukar bo i vänners lägenhet. 


https://www.saxo.com/dk/hvis-vi-ikke-taler-om-det_leonora-christina-skov_indbundet_9788740002607

No comments: