Wednesday, October 25, 2023

Sommaren 1985

 Utläst 231024: Sommaren 1985 av John Ajvide Lindvist

Ajvide är känd för sina skräckböcker. Jag tyckte om hans första romaner och tyckte att det var kul med det övernaturliga fast jag inte brukar gilla det. Det var snyggt gjort med kombinationen nutid i Sverige och en vampyr i Låt den rätte komma in. Sedan tröttnade jag på honom när jag läste Lilla stjärna där det blev för mycket splatter. Han har därefter skrivit en underbar liten bok som heter Alternativa fakta om fåglar med illustrationer av sin fru men annars har jag inte läst något av honom sedan 2010 och nu gav jag honom en chans igen. Jag var elva 1985 så jag tänkte att det skulle vara kul att få en nostalgikick av denna roman men blev besviken för det är inte så många tidsmarkörer. Inte blir det särskilt spännande med att det dyker upp en sjöjungfru heller så jag ska nog inte läsa mer Ajvide på ett tag. 

Sommaren 1985 var speciell då Live Aid skulle sändas. Det var en välgörenhetskonsert som direktsändes på TV över hela världen. På Särsö i Roslagens skärgård finns ett kompisgäng med fyra killar och tre tjejer. De har träffats varje sommar men något känns annorlunda 1985. Då har alla utom en i gänget fyllt fjorton och det märks att de inte längre är barn. Killarna vill visa sig tuffa och gör en båtutflykt som tjejerna inte får följa med på till ön Svärtan som är svårtillgänglig och känns lite farlig. Där upptäcker de en overklig varelse, en sjöjungfru! Hon är skadad och de beslutar sig för att ta med henne hem. Sedan vet de inte vad de ska göra med henne för de vill inte berätta den oerhörda hemligheten för någon vuxen, så under tiden de funderar på vad de ska göra gömmer de henne i en sjöbod. 


Sommaren 1985 - John Ajvide Lindqvist - Bok (9789177753360) | Bokus

No comments: