Monday, October 23, 2023

Snö kan brinna

 Utläst 231023: Snö kan brinna av Katarina Mazetti

Jag hade missat denna roman som kom ut 2015 men hittade den bland kommunbibliotekets bortskänkesböcker. Mazetti har en rolig stil och jag gillar hennes böcker. Författaren skriver för både barn och vuxna och är mest känd för boken Grabben i graven bredvid som även filmats. Hon är född 1944, kommer från Stockholm, har flyttat runt en del och bor nu i Lund. Hon har till exempel bott i Umeå där boken utspelar sig. Det är spännande att läsa om det frigjorda sjuttiotalet, särskilt för dem som minns den tiden och för sådana som mig som föddes då. 

Triangeldramer har man ju hört talas om men i kollektivet i Umeå bodde en kärlekskvadrat. Birgit var kär i Brecht, som var kär i Gunilla, som var kär i Joakim, som var kär i Birgit... Det började med att de spelade folkmusik tillsammans. De beslutade sig för att starta ett band, Snön brinner, och spelade mycket för att det var roligt och också för att tjäna pengar. De trivdes tillsammans i kollektivet men till slut hände det något som krävde en förändring. Man får tidigt reda på att det kommer att sluta i katastrof och att två av de fyra kommer att dö unga. 


Snö kan brinna - Katarina Mazetti - Pocket | Bokus

4 comments:

Hanneles bokparadis said...

funderar om jag läst något av henne…

Robert W said...

Kul att botanisera bland biblioteken bortskänkesböcker.

Ylva said...

Hannele. Kanske du har läst Grabben i graven bredvid. Hon är rolig.

Ylva said...

Robert. Ja, rent farligt för mig som försöker att inte samla på mig flera böcker men jag brukar skänka bort dem sedan igen.