Thursday, October 05, 2023

Den, der lever stille

Utläst 231004: Den, der lever stille av Leonora Christina Skov

Nu har jag lånat en bok på danska av min danska kompis igen. Den är ganska tjock, 373 sidor, men på ett språk som är lätt att förstå, och jag tycker det är så kul med danskan! Det är egentligen en tragisk uppväxthistoria men det blir ibland komiskt för att det är så absurt. Det är en roman med författarens egen version av sitt liv, där föräldrarna har en helt annan syn. I hela sitt liv har Leonora försökt att vara en god dotter men hon räcker inte till. Hon är litteraturrecensent och har en magisterexamen i litteraturvetenskap.

När Leonoras mamma dog bestämde hon sig för att skriva en bok om sitt liv. Hon har aldrig känt att hon dugt fast hon gjort allt för att vara en bra dotter. När hon kommer ut som lesbisk som nittonåring blir det katastrof och föräldrarna vägrar att träffa henne. Hon har flyttat till Köpenhamn från den lilla orten Helsinge och uppfinner sig själv på nytt. Här kan hon bli den hon vill vara men när hon förälskar sig i en kvinnlig präst måste hon låtsas att de bara är vänner för hennes skull. När mamman får cancer och är döende försöker Leonora att bli sams med henne igen och vill förstå henne men mamman gör det inte lätt för henne.



Køb bogen ’Den, der lever stille’ af Leonora Christina Skov hos Saxo

4 comments:

Hanneles bokparadis said...

jag är lite för lat... men funkar ibland med de nordiska språken

Ylva said...

Du har ju finskan. Jag tycker att det är svårt att förstå talad danska och en del norska (till exempel Jon Fosse) men kan för det mesta läsa texter utan problem.

Hannas krypin said...

Låter som en bra bok men vill hellre läsa den på svenska.... :-)

Ylva said...

Hanna. Ja, det tycker jag att du ska göra om du är nyfiken. Den finns som film också, som jag vill se.