Monday, February 28, 2022

Saker man inte vill veta

 Utläst 220228: Saker man inte vill veta av Nicola Yoon

Nu blev det så att jag läste två ungdomsböcker om personer som på olika sätt kan se in i framtiden. Båda är väldigt bra, men de var lite för lika för att läsa direkt efter varandra och jag skulle ha gillat dem ännu mer om jag pausat med ungdomsböcker ett tag. Jag tycker mycket om Yoons sätt att beskriva ungdomar och jag känner verkligen för dem, skrattar och gråter med dem. Författaren kommer från Jamaica, flyttade till Brooklyn och bor nu i Los Angeles. Det känns bra med böcker som har mörkhyade personer utan att det är något avvikande. 

Evie är sårad för att hennes pappa har träffat en ny kvinna och lämnat familjen. Hon tror inte längre på evig kärlek. Det blir inte bättre när hon plötsligt får förmågan att kunna se hur förhållanden ska sluta. När hon får se par kyssa varandra kan hon se hela deras förhållande flimra förbi; det första mötet, från flörtandet fram tills att det tar slut. Och alla hon ser kyssa varandra kommer att göra slut. Hon bestämmer att det inte är någon idé att bli tillsammans med någon när det ändå kommer att sluta med att de gör slut. Men så hamnar hon på dansklubben La Brea Dance och möter X, en helt oemotståndlig kille. 



Saker man inte vill veta - Nicola Yoon - Häftad (9789179757984) | Bokus

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

bra att det finns böcker för olika situationer, igenkänning

Ylva said...

Hannele. Ja, det är viktigt särskilt för ungdomarna. Fin bok!