Monday, February 07, 2022

Du är min Bobby Jean

 Utläst 220205: Du är min Bobby Jean av Yrsa Walldén

Jag har inte läst något av Yrsa innan, men vill göra det nu. Hon blev Sveriges yngsta sommarpratare när hon ställde upp bara nitton år gammal och då talade hon om att vara blyg men ändå våga göra saker. Det pratet har jag inte hört men det verkar intressant. Nu är Yrsa 33 år, men känns fortfarande ung, och hon skriver om ungdomar på ett övertygande sätt. Det här är en fin bok om en tjej som nyss har förlorat sin mamma. Det är både oändligt sorgligt och överraskande roligt när hon gör spontana och galna saker. Varje kapitel har en titel med en låtrad från en Bruce Springsteenlåt. 

Hedda har precis fyllt nitton och tagit studenten, men samma dag dör hennes mamma i cancer. Det är så orättvist och obegripligt! Hedda och hennes bästa kompis Amanda ska åka på roadtrip i USA har de bestämt sedan länge,  men just nu känner Hedda bara för att försvinna. Hon lämnar begravningen och drar iväg med bilen. Hon ska till Världens ände, som hon googlat ligger i Tjöme i Norge. Som sällskap har hon Bruce Springsteen på hög volym, hennes mammas favoritartist. 


Du är min Bobby Jean - Yrsa Walldén - Bok (9789188665300) | Bokus

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

inte lyssnat på henne, inte läst heller, tack för tips.

Ylva said...

Hannele. En bra ungdomsroman, tycker jag.