Saturday, February 12, 2022

Harmony

 Utläst 220212: Harmony - Må bra i och efter klimakteriet av Christina Sundequist

Jag är 48 och har inte kommit i klimakteriet än, men det skadar inte att läsa på innan. Mina äldre vänner har upplevt en del olika problem, som vallningar, och det låter jobbigt. Författaren som är väl insatt är certifierad funktionsmedicinsk kost- och hälsocoach och personlig tränare. 

Christina har utarbetat en modell för bättre hälsa; HARMONY. H står för hormoner och hälsa, A - arbete, fritid, vila, R - rörelse, vardagsmotion, kondition, M - muskelträning, styrka, skelett, O - omgivning, känslor, upplevelser, N - näring och kost, Y - yoga. 

Jag tänker att man kan plocka de delar man vill och göra de övningar som passar en. Det tilltalar mig att man ska hitta sitt "må bra"; Det behöver inte vara naturupplevelser eller spabesök, utan kan lika gärna vara känslan av att äta världens godaste kanelbulle eller vad det är som just du njuter av. (Sid.87). 

Boken avslutas med harmonyrecept och här får jag problem när det står att man ska undvika vit mat = socker, spannmål och mejeriprodukter. Så länge jag inte mår dåligt av det kan jag inte låta bli, annars får jag tänka om. Här finns i alla fall exempel på frukost, mellanmål, huvudrätter, tillbehör, efterrätter och snacks, för dem som vill prova nyttigare mat som passar den lite äldre kroppen. 

Boken ser trevlig ut men har tyvärr ett konstigt utseende på texten. 

Jag tycker att det blir svårläst när det är liten text och korta rader, längst in mot mitten, men man behöver ju inte sträckläsa boken som jag gjorde. 


Jag som mest läser romaner är van vid att ett uppslag ser ut så här. 


Tack till Hoi förlag för recensionsexemplaret! 

#hoiforlag #kunskapshusetforlag



2 comments:

Hanneles bokparadis said...

jo, alltid bra att läsa... fråga också din mamma, kanske blir det likadant. De flesta har inte problem, 30% har det, och man får bara läsa om dem.

Ylva said...

Hannele. Jag har pratat med mamma som hade det ganska bra. :-)