Monday, March 29, 2021

De vuxnas lögnaktiga liv

 Utläst 210329: De vuxnas lögnaktiga liv av Elena Ferrante

Jag tyckte mycket om Neapelsviten och de andra böckerna jag läst av Ferrante, men denna är tyvärr inte lika bra. Till en början gillade jag den, språket är målande och jag blir nyfiken på miljöer och människor, men mina föräldrar varnade mig för att den spårar ur på slutet och det håller jag med om. Jag trodde att det skulle handla om Giovanna och hennes komplicerade förhållande till sin faster Vittoria, men sedan blir det något helt annat. 


Flickan Giovanna i Neapel råkar få höra sin pappa säga till mamma att hon är ful. När hon frågar dem vad de menar med att hon liknar sin faster Vittoria, som de inte har kontakt med, svarar de att hon missuppfattat allt och att hon är söt men hon kan inte släppa det. För att få veta om hon är lik den hatade fastern bestämmer hon att hon måste få träffa henne. Vittoria visar henne en annan del av Neapel, en farlig och smutsig plats som lockar henne samtidigt som den skrämmer. 




https://www.adlibris.com/se/bok/de-vuxnas-lognaktiga-liv-9789113107370

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

Ferrante kan skriva, gillade även denna.

Ylva said...

Hannele. Den var bra till en början.