Friday, March 12, 2021

P.S. Jag gillar dig fortfarande

 Utläst 210312: P.S. Jag gillar dig fortfarande av Jenny Han


Jag läste nyligen Till alla killar jag har gillat, den första delen i en trilogi, och nu har jag läst del två. Jenny Han skriver engagerat och roligt och det här är lättlästa ungdomsböcker, med mycket känslor. Kärleken är på blodigt allvar även fast huvudpersonen Lara Jean vet att en ungdomskärlek sällan håller. Det är jätteroligt när hon säger att hon nyligen kommit ur ett förhållande och får rådet att kliva in i ett nytt. Det finns många fina, och även enerverande personligheter, som lillasyster Kitty som lägger sig i allting. Jag tycker om ungdomsböcker som man snabbt kommer in i och där det händer saker hela tiden. Lite annorlunda med denna är att den börjar med att det redan är ett förhållande mellan Lara Jean och Peter, men sedan uppstår det en massa problem. 


Lara Jean och Peter låtsades att de var ihop, för att allt skulle bli som vanligt igen mellan Lara Jean och hennes granne Josh, som varit ihop med hennes syster Margot, och för att göra Peters före detta tjej Genevive svartsjuk. Det hela började med att Lara Jeans lillasyster Kitty skickat iväg brev som Lara Jean skrivit till de killar hon varit kär i, men som det aldrig var meningen att de skulle få. En av killarna var Josh och en annan var Peter. När Lara Jean och Peter får äkta känslor för varandra borde allt vara frid och fröjd, men då sprids ett klipp på nätet på dem båda i en bubbelpool där det ser ut som om de har sex. Lara Jean håller på att skämmas ihjäl och vill inte att folk ska se henne så, för hon är oskuld och vill vänta med sex. 


https://www.adlibris.com/se/bok/ps-jag-gillar-dig-fortfarande-9789187879401


1 comment:

Hanneles bokparadis said...

finns det en film som heter så...?