Friday, November 22, 2013

Matilde Jensens förste gang

Utläst 131122: Matilde Jensens förste gang av Gitte Lökkegaard

Jag köpte tre böcker för fem kronor styck på ett antikvariat i Köpenhamn, varav en var denna ungdomsbok. Den handlar om Matilde som bestämt sig för att bli av med oskulden innan hon fyller 17, eller åtminstone innan hon går ut första året på gymnasiet. När hon börjar skolan blir hon fullständigt galen (eller vild, som det står på danska) i sin engelsklärare Sören som är 28 år. Jag som är uppvuxen i en lärarfamilj känner kanske ett ovanligt stort obehag inför tanken på ett förhållande mellan en elev och en lärare. (Att jag följde med en man som skulle bli min tyskalärare hem på Island  är inte ett av mina stoltaste ögonblick. Som tur var talade han om det för mig innan det hände så mycket.) Det här är en rolig bok som passar gymnasietjejer.

Samma morgon som Matilde börjar på gymnasiet bestämmer hon sig för att hon ska ligga med någon innan hon fyller 17, vilket är om tio veckor, eller åtminstone innan hon slutar ettan. Vem det ska bli med vet hon inte än, men det är inte det som är det viktiga. Hon blir förälskad i sin engelsklärare Sören men förstår att det inte  är lämpligt att ha ett förhållande med en lärare. Hjalte i klassen är charmig och trevlig och gillar henne så han kan vara ett alternativ.


http://www.saxo.com/dk/matilde-jensens-foerste-gang_gitte-loekkegaard_haeftet_9788756783170

No comments: