Monday, November 18, 2013

Geim

Utläst 131117: Geim av Anders de la Motte

Jag blev förvånad över att jag tyckte att denna var så pass bra som jag tyckte, jag som inte brukar läsa deckare. Den fick pris som årets debut av Svenska Deckarakademin 2010 och jag köpte den när det var fyra för tre på pocketar för ganska länge sedan. Det har kommit två delar till och serien är nu avslutad. De la Motte arbetar med säkerhetsfrågor på ett IT-företag och har tidigare arbetat vid Stockholmspolisen och det märks att han är väl insatt i såväl IT som polisväsendet. Boken är väldigt spännande och jag får nog lov att läsa de övriga två också för att se hur det går.

Henke är lite småkriminell och slö och har sällan något riktigt jobb. En dag hittar han en mobiltelefon på pendeltåget och när han undersöker den bjuder den in honom till ett spel. Ett Reality Game där han ska utföra olika uppdrag som han sedan blir belönad för och kan klättra högre och högre på en ranking lista. Henke blir lockad även fast uppdragen blir farligare och farligare. Rebecka är hans syster och raka motsats; jobbar som livvakt för SÄPO och har koll på livet för det mesta. Men det är någon som vill henne illa, som vet något om henne och förföljer henne.

Geim
http://www.adlibris.com/se/bok/geim-9789186675653

2 comments:

Monika said...

Den här funderar jag allvarligt på att lägga på min boktolva för nästa år. Så den blir läst någon gång :)

Ylva said...

Monika. Ja, om man vill ha spänning är det ett bra val. Jag läser mest lite långsammare böcker...