Monday, October 28, 2013

Tystnadens älskare, stjärnornas vän

Utläst 131028: Tystnadens älskare, stjärnornas vän av Jeremiah Karlsson

Jag vill börja med att säga att det här inte är min typ av bok. Att jag var nyfiken på den var för att Jeremiah är härifrån och har förlagt sin roman till Ljungby. Den är deckaraktig och på tok för detaljerad för mig. Miljön känns nog så äkta men jag är inte så intresserad av att läsa om socialtjänsten och barn som far illa. Om det inte vore för att den är för tjock, 350 sidor, skulle jag kunna sätta den i händerna på gymnasietjejerna som gärna vill ha eländesböcker av Pojken-som-kallades-Det-typ.

Elvaårige Staffan bor med sin pappa Tobias i lilla Marås utanför Ljungby. Pappan super och Staffan tycker inte om att vara hos sin mamma och hennes pojkvän. Han blir mobbad i skolan och har det väldigt tufft. Det kommer in anmälningar till socialtjänsten om honom och den nyutexaminerade socionomen Edvard får hand om fallet. Att socialen vill hans bästa har Staffan svårt att se när det enda han vill är att bo kvar hos Tobias och är rädd att han ska bli omplacerad.

Tystnadens älskare, stjärnornas vän
http://www.adlibris.com/se/bok/tystnadens-alskare-stjarnornas-van-9789187001437

No comments: