Monday, October 07, 2013

Jag är ju så jävla easy going

Utläst 131007: Jag är ju så jävla easy going av Jenny Jägerfeld

Jägerfeld har även skrivit Här ligger jag och blöder som är en rolig bok. Denna är skriven med samma rappa, träffsäkra stil men är mer sorglig.


Här sitter Jenny längst till höger i ett seminarium på bokmässan som handlade om när ungdomsboken vandrar över till vuxenhyllan. Hennes nya roman är verkligen en crossover, som även vuxna kan läsa. Tycker jag. Det är kul för mig att hon är född 1974 liksom jag och att hon är från lilla Skärblacka som min pappa kommer ifrån. Hon är psykolog och man känner att hon har stor insikt i psyket. Boken är riktigt bra och berör mig för att huvudpersonen har det så dåligt, så som många har men som man inte alltid tänker på att det kan vara i Sverige.

Joanna går på gymnasiet, har adhd, en deprimerad pappa och en mamma som är författare. Eller vill vara rättare sagt. Efter att ha fått en bok utgiven har hon blivit refuserad gång på gång. Familjen är så fattig så att de inte har råd att hämta ut medicinen Joanna behöver för att fungera i vardagen. Utan medicinen blir det totalt kaos i Joannas huvud och hon säljer utgångna kondomer för att skramla ihop lite pengar. Den enda ljuspunkten i hennes liv är Audrey som hon plötsligt blir kär i.


Tack till Gilla böcker för recensionsexemplaret och tröjan!

No comments: