Monday, January 19, 2009

Vad skulle du ha valt?

Utläst 090117: Vad skulle du ha valt? av Annika Thor

Det här är ännu en bok som ska vara med i bokjuryn. Den handlar om ungdomar som går i åttan och jag känner att den är lite för barnslig för våra gymnasister. Jag kan läsa barn- och ungdomsböcker men gymnasieeleverna tycker inte att det är intressant att läsa om sådana som är yngre än de själva. Tyvärr, ibland, för det kan vara väldigt bra böcker. Men kanske måste man vara lite äldre för att ha perspektiv och kunna engagera sig i olika åldrar? Den här boken behandlar frågor som många känner igen.

Jesper och Abbe är bästa kompisar, de går i samma klass och umgås varje dag. När Jesper blir tillsammans med Annie förändras förhållandet mellan killarna. Jesper vill såklart inte svika Abbe men han vill vara med Annie hela tiden och Abbe säger att han har förändrats. En kväll händer något hemskt med Abbe och Jesper ångrar sig något förskräckligt när han inte har svarat på hans samtal och SMS. Men hur skulle han kunna veta att det gällde livet?

3 comments:

Anonymous said...

Jag tror nog också det krävs lite perspektiv för att kunna se bakåt på åldrarna. Men det kommer ju såsmåningom.

Bygatan said...

Tack Ylva för tipset! Ska skriva upp namnen och kolla på biblioteket vid tillfälle, när är ovisst.

Ha en bra dag.//Lena

Katinka said...

Med ditt brinnande intresse för böcker förtjänar du att belönas. Jag har ett pris till dig så det är bara att hämta det hos mig! Kram!