Wednesday, January 07, 2009

Boktjuven

Utläst 090106: Boktjuven av Markus Zusak

Jag brukar inte uppskatta fantasyböcker, och när det är döden som är berättare låter det väl ändå lite väl skruvat? Men nu är jag i gång och läser ungdomsböcker och jag är tacksam att denna är med i Bokjuryn. Det är en mycket annorlunda och vacker historia om Liesel, en liten flicka i andra världskrigets nazi-Tyskland.

När döden berättar en historia måste du lyssna. Historien börjar i Tyskland 1939. Liesel Meminger är nio år när hon kommer till en fosterfamilj. Hennes lillebror skulle också följt med men dog på tåget på vägen dit. Liesel blir en boktjuv. Böckerna betyder mycket för henne och hennes fosterfar hjälper henne att lära sig läsa själv. Hon läser högt för de andra i skyddsrummet under ett bombanfall och sedan för grannfrun, kvinnan som tidigare spottat på deras dörr.

3 comments:

Anonymous said...

låter som en väldigt intressant bok!

Ylva said...

Det är en intressant bok, men jättesvår att beskriva.

Liz1e said...

jag köpte den i somras och den sitter där i hyllan och tittar förebrående på mig, men jag kommer mig inte för liksom. På din beskrivning låter den väldigt snarlik en bok som jag läst - "Once". Finns kommenterad på min bokblogg och vi har använt den i engelska A.